Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.

Alla inlägg under maj 2011

Av Emmeli Sporring - 13 maj 2011 20:12

den 9maj kl 03:00 vaknade jag av att jag hade ont i magen, men somnade om efter en stund, vaknade sen flera gånger men lyckades somna om. Vid 8 tiden gick jag upp och då hade jag lite ondare och smärtan blev värre ju mer timmarna gick. Kl 11 va det bestämt att jag skulle ringa till barnmorskan för en ny tid eftersom jag då va inne på BF+7. Barnmorskan hade telefontid mellan 11-12 så jag gick och hade ont och väntade på att klockan skulle gå. jag gick in på en sida som man kunde klocka värkarna och dom kom lite oregelbundet med 4-6 min mellan värkarna, jag hade då inte fattat att det va värkar jag hade utan trodde på sammandragningar som betydde att förlossningen skulle sätta igång inom dom närmaste dagarna. kl blev 11 och jag ringde barnmorskan,

 

jag berättade om smärtan och hon frågade varför jag inte ringt förlossningen än:P jag sa då att jag vill vara säker på att det är på gång innan jag ringer dit så jag fick en tid hos henne kl 14:00. jag bestämde mig för att packa klart bb väskan så på något sätt måste min hjärna vetat att det va på gång.

 

Jonte körde mig till barnmorskan 13:45 och släppte av mig där och åkte hemmåt igen. jag kissade och gick in till barnmorskan, urinet va bra och blodtrycket va bra. hon mätte magen och lyssnade på hjärtat och allt va bra. när jag låg där så fick jag en värk/sammandragning och hon sa att dom är ju rejäla. Hon kände efter och sa att nu är det dags att ringa förlossningen för här ska det födas barn:) jag va då öppen 4cm:) hon ringde till förlossningen och sa att vi skulle komma dit så att dom var berädda.

 

Hon sa till oss att äta och sedan åka dit så jonte beställde en pizza och jag tog en 90grams hamburgare, jag va inte jätte hungrig och ville ha nått som gick att äta fort innan nästa värk skulle komma.

 

Klockan gick fort och efter 1 och en halv timme kom vi äntligen iväg:) vi va inne på förlossningen kl 16:00. Vi fick ett rum och sen va det bara att vänta, dom kollade hur öppen jag va och jag va fortfarande bara öppen 4cm så jag sa att jag klarade mig utan smärtlindring ett tag till. dom satte ctg och tog blodtryck, jag hade väldigt högt blodtryck så fick tabletter emot det. Dom satte även antibiotika dropp pga mina urinvägsinfektioner under graviditeten.

 

17:00 öppen 5cm, väntar fortfarande med att få lustgas, känner att jag klarar mig utan.

 

18:00 har väldigt ont utav värkarna som kommer med ca 2-3min emellan och säger till jonte att jag aldrig kommer skaffa barn igen:P haha, vilket INTE är sant:) Vill inte ringa på sköterskan utan känner att jag kan klara mig utan smärtlindring ett tag till. dom kollar ctg en halv timme igen. och kollade blodtrycket, fortfarande högt.

 

19:00 öppen 7cm, dags för lustgas tycker jag och det va helt underbart:) jag blev så lugn och avslappnad:)

 

20:25, bad om EDA=ryggmärgsbedövning så dom känner och jag är öppen 8cm så hon säger att det får bli direkt då. så narkos läkaren kommer och sätter EDA, den va underbaar den med:) slutade med lustgasen och dom tog hål på hinnorna så nu sipprade det vatten hela tiden och massor vid varje värk. jag har nu ínte så ont bara ett väldigt tryck.

 

21:30 , väntar väntar och väntar

 

21:45 byte av barnmorska på grund av skiftbyte

 

22:00 får in en gå stol, är helt öppen och börjar med lustgasen igen för nu har trycket ökat och det känns som att jag ska skita ner mig. gud vilken smärta:P

 

23:00, krystvärkarna satte igång

 

23:56 kom vår lille son upp på min mage, bästa känslan någonsin:) 4390gram 52cm och huvudomfång på 35cm:)

 

Problem att få ut moderkakan, får sprutor, akupunktur i fötterna, och dom trycker på magen men inget hjälper. blir prat om en operation och att dom ska söva mig men en doktor ska få komma in och testa en sista gång. han kommer och gud vad han trycker, jag får luftgas igen och denna smärta va nog värre än själva förlossningen men efter en timme lyckas dom:)

 

01:30 klippte jonathan navelsträngen:)

 

Dags för brickan med flagga, mackor, juice, varm choklad och en skiva:) sedan blev det att duscha för mig och toalett bespö. allt gick toppen:)

 

kl 04:00 kom vi in till bb:) jonte fick tyvärr inte sova över vilket va jätte tråkigt. men han kom varje morgon och åkte hem varje kväll:) torsdag kl 12:00 kom vår lilla familj hem:D

 

 

   

Av Emmeli Sporring - 9 maj 2011 12:19

BF + 7

Av Emmeli Sporring - 9 maj 2011 12:09

Inatt vid 03:00 började jag få värk i magen, det började med 9min emellan och höll på hela natten, vid kl 11 så va det 6min emellan. Kl 2 ska jag till barnmorskan få se vad hon säger. Hoppas att det är något på gång:)

Av Emmeli Sporring - 9 maj 2011 12:07

Eva             24april


Mormor        28April


Kristina         2Maj


Sandra          4Maj


Jonathan       5Maj


Sara             6Maj


Camilla         7Maj


Pål               8Maj


Lisette         8Maj


Elinor          8Maj


Dag              9Maj


Emmeli       10Maj


Mickaela      11Maj


Julanda       14Maj


Hampus       16Maj 

Av Emmeli Sporring - 8 maj 2011 00:32

Eva             24april


Mormor        28April


Kristina         2Maj


Sandra          4Maj


Jonathan       5Maj


Sara             6Maj


Camilla         7Maj


Pål               8Maj


Lisette         8Maj


Dag              9Maj


Emmeli       10Maj


Mickaela      11Maj


Julanda       14Maj


Hampus       16Maj 

Av Emmeli Sporring - 7 maj 2011 19:20

Eva             24april


Mormor        28April


Kristina         2Maj


Sandra          4Maj


Jonathan       5Maj


Sara             6Maj


Camilla         7Maj


Pål               8Maj


Lisette         8Maj


Dag              9Maj


Emmeli       10Maj


Mickaela      11Maj


Julanda       14Maj


Hampus       16Maj 

Av Emmeli Sporring - 7 maj 2011 19:17



BF + 5 Idag då!




 

Av Emmeli Sporring - 6 maj 2011 11:46

BF + 4 idag och ingen bebis än.

 

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg!

Här kommer ni få läsa om mitt liv som mamma till min underbara son Leon som föddes 2011.05.09

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Kärlek

     

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Love

     

Kategorier

Kärlek

     

Arkiv

Länkar

RSS

Love

     

Besöksstatistik

Skriv av dig


Ovido - Quiz & Flashcards