Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.

Alla inlägg under december 2010

Av Emmeli Sporring - 28 december 2010 14:49

Vecka 23: 28 dec - 3 jan 2011


Vecka 23


 Kroppen: Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten. Barnet: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

Av Emmeli Sporring - 26 december 2010 22:46

Nu har jag inte bloggat på ett tag.


Har nu iallafall gått upp 1 kg:)

Jag och jonathan har köpt oss en angel sound så nu kan vi lyssna på våran lilla bebis hjärtljud när vi vill:)


På julafton va jag och jonathan hemma hos mamma och firade med henne och min syster, mormor vågade inte köra i vädret så hon kom inte:( jätte tråkigt, är mer en ett år sen jag träffade henne nu. Men fick julklapp av min älskade mormor ändå, en digital kamera och 1200kr:D hon är för snäll min mormor,


Utav min mamma, syster och mormor så fick jonathan en spel stol från jysk som han önskat sig:) det blev han väldigt glad för.


Jag fick även massa saker från min mamma och min syster:) Bland annat en mamma&pappa bok, där både jag och jonathan ska skriva om graviditeten och efter det:) en jätte bra bok. Sen fick vi även säng kläder, det va det vi hade önskat oss så det blev vi glada för:) ett dubbel lakan, två bedd sett och 4 extra örngott:) fick även pengar av mamma, och så fick vi tre fina lycktor av syster:) mm.


Utav jonathans föräldrar fick vi en damsugare, en dvd och en korg med lite gott plus ett present kort på pizzerian:P och utav sara fick jag en jätte fin ram att ha bilder i:)


Utav jontes syster Sandra fick jag två jätte bra/mysiga böcker:)


Den som fick mest julklappar i år va nog våran älskade mamma:)<3 jag och min syster hade köpt väldigt mycket till henne i år:) men hon ska ju också få bli lite bortskämd:)


Vi åt även jätte god jul mat och pratade och myste:)


13:45 så åkte jag iväg till jobbet och jobbade till 22:00, då åkte jag till jonathans syster i vänersborg och jag va framme 22:45. Där va jonte och hans familj och när jag kom så började dom öppna jul klappar, jag fick massa fina saker utav min älskade pojkvän:) orkar inte skriva úpp allt.


Nu ska jag och jonathan äta korv med bröd och sen krypa ner under en filt och bara mysa:) imorgon blir det troligtvis överby och torp,


Det som står överst på listan för både mig och jonathan är mobil:)


ha det bra

Av Emmeli Sporring - 21 december 2010 11:59

Vecka 22: 21 dec - 27 dec 2010


Vecka 22

Kroppen:
I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Barnet:
Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.




Idag blir det jobb 16:00-22:00

och imorgon är man ledig, då blir det att handla jul mat:)

Av Emmeli Sporring - 20 december 2010 20:58

Nu är det bara 2 timmar kvar på jobbet:)

undra om man ska kolla på CSI eller morden i sandhamn;P


Imorgon blir det jobb 16-22 Sen ledig på onsdag:)

Då blir det att handla jul mat och jul gott för på torsdag blir det lite jul mys:) Har även en julklapp kvar att handla, får se när det blir. det är inget som kan ta slut iallafall så spelar ingen roll vilken dag jag köper det:)


Träffade en tjej som kom hem från BB idag, gud vad liten och söt hennes dotter va:P Gud vad jag längtar. Vill mysa med en bebis nu!!:)


Ha det bra.


Vecka 22 imorgon (21+0)

Av Emmeli Sporring - 18 december 2010 14:12

Vecka 15+5



Vecka 20+3

 


Vecka 20+3

     

Av Emmeli Sporring - 17 december 2010 16:41

Vi köpte även saker till vår son igår:) lägger upp kort senare eller imorgon:) nu ska vi till jontes föräldrar och äta tacos och sen ska jag iväg och jobba.

Av Emmeli Sporring - 17 december 2010 14:13

Julklapparna nästan klara:)


Hur kan det ha blivit så många jul klappar när det inte alls va många vi behövde köpa till i år:/ orkar inte ens räkna dom;)



Igår va det ullared, Va ju verkligen inte det bästa vädret att åka i och kommer defenitivt inte åka i sånt väder igen. Vi åkte ifrån gräastorp 08:30 och hade lånats mammas bil. på Motorvägen fick vi vattenplaning, vi hade fullt med lastbilar och vanliga bilar både bakom oss och bredvid oss eftersom vi låg i filen längst till vänster, när vi fick vatten planing så hörde jag bara jonte skrika nej och sen såg jag hur vi snurrade runt i hög hastighet, kände bara NEJ. Trodde verkligen inte att vi skulle klara oss ur det oskadda. Vi snurrade över till andra filen och hörde alla bilar tuta och bromsa för fullt, se snurrade vi vidare och åkte baklänges, vågade inte kolla.


Allt gick i slowmotion, som tur va va det en väg ner mot en avfart, där hamnade vi och åkte rakt in i räcket, hade inte räcket funnits där så hade vi rullat ner för en backe så vi hade riktig tur. Vi kunde även blivit påkörda av lastbilen bredvid eller andra bilar, eftersom alla bromsade så fanns det stor chans att dom skulle få sladd och åka in i oss.


Vi hade änglavakt kan jag lova. När vi till slut stod till så va vi båda väldigt chockade. jag kollade på jonte och båda mådde bra, jag gick ut och kollade bilen, och gick in till jonte och sa att jag inte trodde att det hänt så mycket med bilen, och han trodde mig inte, han sa att det måste ha blivit en rejäl buckla, antagligen pungterade däck, han fick krypa över mitt säte för att komma ut eftersom hans sida stod mot räcket eftersom vi hade åkt in baklänges, så vi stod nu mot trafiken, men på en avfart så vi behövde inte bry oss om trafiken, dom kom förbi bra ändå.


Han gick ut och kollade, han va väldigt rädd för att ha kört sönder mammas bil som han då sa. vi öppnade motorhuven för att se hur allt såg ut och inget verkade sönder så vi testade att starta bilen och det gick utan problem. han körde fram lite så vi kunde gå runt bilen och kolla hur det blev på sidan vi körde in med. Vi kollade och det hade blivit repor över sidan men det såg inte alls speciellt farligt ur. Så både vi och bilen hade riktigt jävla tur.


Jag ringde mamma och pratade med henne, hon blev inte alls sur utan ville veta så allt va bra med oss och det va det ju. Så vi satt och andades lite och sedan försökte vi vända på motorvägen och till slut gick de och vi fortsatte våran färd mot ullared.


Det jag kom och tänka på efter att mamma sa det va att jag inte hade bältet under magen när vi körde av utan jag hade bältet på magen, dumma dumma mig. Så jag väntade hela dagen och kvällen igår på att kunna ringa till min barnmorska och fråga henne om hon tycker att jag ska komma dit och lyssna eller kolla så inget har hänt med våran son. jag ringde dit idag men det var ett röstmedelande som sa att hon va sjuk så jag ska ringa dit på måndag igen.


När vi väl va på ullared så va de helt sjukt hur lite folk det va där, inga köer in, hur lätt som helst att få en bra parkerings plats, inga köer till toa, fanns sitt platser på alla kef´er, på övervåningen så va det bara 3 st som satt och åt:P det va utrymme överallt, inga höga ljud, det va liksom helt tyst nästan:) har aldrig varit med om så lite folk någonstans.


Detta är första gången jag verkligen kunnat kolla igenom verkligen ALLT på ullared, tror inte vi missade nått. På vissa ställen kollade vi även 2 gånger:) Vi valde att gå en runda och sen gå ut och betala och äta och sen gå in igen och handla mer:) När vi skulle äta va det bara en lucka öppen där man beställde och ändå ingen kö:P och när vi skulle gå in och sätta sig där man alltid behöver passa bord så satt det bara ca 7 familjer där inne, så man hade verkligen mat ro:)


Jonathan tyckte till och med att det va roligt där nu när det inte va nått folk typ och man kunde gå i sin egna takt och ha med kundvagnen överallt utan att behöva släppa fram folk eller tränga sig:) Nu märkte man verkligen hur mycket personal dom hade med. Dom va ju överallt, Vi träffade morgan och tog en atograf till lisette och till en på jontes jobb:P hehe.


När vi kom hem åkte vi till mamma och kollade skadan och bytte bil. Sedan gick vi in till jontes föräldrar och sen hem och packa upp:) Eller det blev jag som fick packa upp alla påsar för jag hade smugglat ner 4 presenter till jonte som han inte hade sett:) och visste inte i vilken påse allt låg så de va jag som fick packa upp för att kunna slå in dom fort:)


Packade även upp alla söta kläder vi köpte:) ååååh så mysigt:)

Sen tog jonte 2 öl medans jag slog in julklappar, jag höll på till 23:30 sedan blev det lägg dags för oss:)


Idag har jag fortsatt med att slå in julklappar och nu är jag klar:) nu ska jag bara köpa 2 presenter på överby till jonte och så ska vi köpa en julklapp till lisette sen är vi nog klara:) skönt.


Idag blir det jobb 18:30-23:00 sen vill jonte iväg till en kompis och dricka, och imorgon ska troligtvis sandra komma hit:):):)<3<3


ha det bra.

Presentation


Välkommen till min blogg!

Här kommer ni få läsa om mitt liv som mamma till min underbara son Leon som föddes 2011.05.09

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Kärlek

     

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Love

     

Kategorier

Kärlek

     

Arkiv

Länkar

RSS

Love

     

Besöksstatistik

Skriv av dig


Ovido - Quiz & Flashcards